دلايل اهميت بازسازي ساختمان هاي قديمي

راهنماي بازسازي و نوسازي ساختمانهاي قديمي

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

دلايل اهميت بازسازي ساختمان هاي قديمي

۱۲ بازديد
بازسازي ساختمانبه چند منظور انجام مي شود.گاهي از عمر ساختمان زياد نگذشته است اما صاحب آن علاقه مند است كه تغييراتي در آشپزخانه و كابينت و يا كاشي و سراميك و رنگ انجام دهد.گاهي نيز بازسازي به دليل خرابيهايي است كه حاصل شده و يا بايد به موقع اقدام كرد كه اين خرابيها در لوله كشي و جاهاي مختلف ساختمان اتفاق نيفتد.
 
به بيان ديگر پس ازگذشت چند سال از عمراحداث هر ساختماني بايد به نكات مهمي توجه داشت تا از وقوع هر حادثه اي كه باعث تخريب بخشي از آن خواهد شد جلوگيري كرد .لذا در اين مطلب به اصولبازسازي ساختمانيا بررسي شيوه هاي بازسازي آپارتمان مي پردازيم كه در ادامه مي خوانيد.
 
سيستمهاي سرمايش و گرمايش
 
با گذشت چند سال از عمر هر ساختمان وبنا بايد به تعمير و بازسازي سيستم هاي گرمايشي وسرمايشي اقدام كرد. همچنين بايد لوله كشي ساختمان كه در گذر زمان فرسوده مي شود و در درصورت خرابي خسارت هنگفتي را متوجه ساكنين خواهد كرد توجه داشت و در صورت نياز تعويض گردد. براي اين كار كافيست به اصول لوله كشي اشراف لازم را داشته باشيد .
 
يكي از مساسل اساسي اين است كه وسايل بهداشتي مورد استفاده در لوله كشي از موادي پايدار درست شده باشند.اين موضوع باعث مي شود كه در برابر خوردگي مقاوم شود.از طرفي باعث مي شود كه با سطوحي غير جاذب و بدون جرم گرفتگي پوشيده باشند ،تا بتوان آب خالص و سالم را با اتصالاتي بدون خطر جريان معكوس تامين كرد.
 
زماني كه دماي آب بيش از حد افزايش پيدا مي كند احتمال انفجار وجود دارد. براي جلوگيري از اين انفجار احتمالي بايد به نصب صحيح آبگرمكن‌ها توجه داشت.از طرفي بايد در مورد پكيج‌ها و ديگر دستگاهاي گرمايشي و ذخيره سازي آبدقت لازم را انجام داد.
 
همچنين دريچه‌هاي بازديد كه در سيستم لوله كشي مورد استفاده قرار مي گيرد بايد به تعداد ي كه لازم است نصب شود.اين كار كمك مي كند تا بتوان لوله‌هاي فاضلاب را زماني كه مي گيرند تميز كرد. سيستم فاضلاب بهداشتي بايد به گونه اي طراحي و اجرا شوند كه بتوانند بدون اينكه پسماندهايي كه جامد هستند در داخل لوله باقي بماند و بدون گرفتگي از مسيرهاي خود از وسايل بهداشتي عبور كرده و به جاي مورد نظر برسند.
 
مواد مورد استفاده در لوله هاي فاضلاب بسيار مهم است.مواد مصرفي بايد نشت ناپذير باشند.نكته مهم ديگر اين است كه اين مواد در برابر آب مقاوم باشند.همچنين مقاوم بودن در برابر بخار ناشي از هواي فاضلاب كه به شدت مضر است نيز بايد در انتخاب جنس لوله مصرفي مدنظر قرار گيرد.
 
نكات اجرايي در نصب كردن لوله ها اهميت زيادي دارد.درصورتيكه مصالح با كيفيت مصرف شود و عمليات نصب توسط افراد كاربلد و به درستي انجام شود نتيجه مطلوب كسب مي شود.
 
يك مورد آزاردهنده براي برخي ساختمانهاي مسكوني نصب نكردن و يا نصب نادرست لوله ونت است كه باعث مي شود بوي بد به داخل سرويس بهداشتي بيايد.در طراحي و نصب آن بايد دقت كزد كه هواي آلوده برنگردد و نيز هواي آلوده از لوله به خارج به راحتي نرود.
 
گاهي ممكن است لوله هاي سرد و گرم نزديكتر از مقدار استاندارد كنار هم باشند و به درستي عايق نشده باشند كه باعث مي شود وقتي شما آب سرد را باز مي كنيد تا چند دقيقه آب گرم ياشد.
 
پيش از اين استفاده از لوله هاي فلزي در ساختمانها مرسوم بود اما عمر آنها معمولا 10 سال است.با آمدن لوله هاي 5 لايه كه عمر 50 ساله دارند،استفاده از آنها توصيه مي شود.
 
سيستم سرمايش معمول در تهران كولر است.در شمال كشور و جنوب كه هوا رطوبت دارد و گرما زياد است اسپيلت مورد استفاده قرار مي گيرد.هرچند در تهرات نيز اسپيلت و فن كويل استفاده مي شود.گرمايش نيز معمولا با موتور خانه و يا پكيج با شوفاژ است.

عايق كردن لوله ها در بازسازي ساختمان
 
استفاده از عايق در لوله كشي نقش مهمي در دير فرسوده شدن دارد.از طرفي از هدر رفت انرژي جلوگيري مي كند.همچنين عدم عايق كاري مناسب لوله هاي بخاري در طبقات آخر ساختمان باعث ترك خوردن سقف و ديوار مي شود كه به راحتي قابل حل نيست و نياز به كنده كاري و عايق دارد.

توجه به عايق بندي پشت بام و سرويسها
 
عايق بندي در ساختمان در دو جا كاربرد دارد.در پشت بام و در سرويسهاي بهداشتي.در بسياري از مواقع عدم عايق بندي صحيح در سرويسهاي بهداشتي باعث مي شود كه ديوار دسشويي و يا حمام از بيرون رو به پذيرايي يا اتاق خواب پوسته بدهد.و هربار كه رنگ شود هم اين مشكل باقي مي ماند.راه حل اساسي اين است كه كنده كاري انجام و مجددا عايق بندي شود.اما راهكار ديگري هم وجود دارد.استفاده از ديواركوبهاي pvc در مل پوسته شده نيز راهي ديگر است.اما اين راه باعث نمي شود كه بوي نم موجود ازبين برود.
 
معمولا براي عايق بندي پشت بام ساختمان از آسفالت و يا ايزوگام استفاده مي كنند .در صورتيكه قير مصرفي مقدارش بيش از حد مجاز باشد با گرماي زياد تابستان حالت خميري به خود مي گيرد.از طرفي در زمستان نيز احتمال شكستن آن وجود دارد.
 
در حالتي كه پشت بام ايزوگام مي شود بايد ساكنين با هر كفشي وارد نشوند و اجسام تيز استفاده نكنند كه ايزوگام پاره شود.برخي روي ايزوگام را موزاييك مي كنند.اين كار باعث سنگين شدن ساختمان مي شود كه توصيه نمي شود.
 
اگر آسيب ديدگي آسفالت و ايزوگام زياد نباشد امكان تعمير وجود دارد.اما در صورتيكه آسيب ديده شده زياد باشد و چندين سال از عمر آن گذشته باشد بايد در زمانبازسازي ساختمان عايق تعويض شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.